Een hit voor het leven...

Op 21 juni 1969 kwam Norbert met "Liedje voor Mary-Ann" als een raket de internationale hitparade binnen. Het volledi-ge verhaal van liedje :

 

EEN LIEDJE VOOR MARY-ANN
EN HET VERHAAL VAN MARIANNE...

Het was de glorietijd van de beat en de Beatles. Buiten Will Tura waren er weinig of geen zangvedetten die nog met Nederlandstalige liedjes een hit scoorden. Tot daar plotseling Norbert en zijn Mary-Ann tussen al die wereld-
vedetten als The Beatles, Creedence Clearwater, Tom Jones en de Wallace Collection kwamen plaats nemen. Het is de bedoeling om op deze pagine het verhaal te vertellen van dit melancholische liedje, het ontstaan ervan, de opname, de TV-clip en nog zoveel meer.
Ik doe dit niet in het minst omdat aan dit bijna poëtische liedje voor mij een dierbare herinnering is verbonden :  het was de eerste CD die ik als piepjong meisje van moeder cadeau kreeg. Speciaal omdat dit liedje erop voor kwam en omdat zij mij bij mijn geboorte Mary-Ann had willen noemen maar ons vader vond de Franse naam veel mooier klinken en vandaar... Marianne..

1969 : LIEDJE VOOR MARY-ANN

Zelden blijft het een duurzame relatie maar toch ... je eerste liefde vergeet je nooit. Over een hopeloos verliefde jonge man die treurend en eenzaam langs de zee loopt, met een eindeloos verlangen naar zijn eerste liefje : hierover gaat  dit liedje.
Het werd een grote hit die zelfs als een Vlaamse evergeen wordt beschouwd, genomineerd voor het door de VRT en Sabam in het leven geroepen "Eregalerij van het Vlaamse Lied".  Tot op heden gingen van "Liedje voor Mary-Ann" zo'n 215.000 exemplaren over toonbank bij de platenboer..

HET VERHAAL VAN DE VLAAMSE TELEVISIE,
NORBERT EN... MARY-ANN


Op een namiddag in 1969 kwam Will Tura op bezoek bij Norbert thuis. Op de piano speelde hij een eigen compositie voor die hij erg mooi vond, maar waarvan hij vond dat hij die niet direct zelf kon op plaat kon uitbrengen. Norbert merkte onmiddellijk dat de tekst bijzonder was en meer thuishoorde in het toenmalige "kleinkunst genre".
Wat later kwam Will op interview bij BRT 2 in Kortrijk (nu Radio 2) bij Norbert. Hij had ze gitaar meegenomen en na het programma trokken Will en Norbert naar het tanblobo van Jean-Pierre Bogaert, een goede vriend van Norbert. Het is daar dat Will het net nummer speelde en wat "doe-doe-doe-doe-to-Mary-Ann" zong en Norbert het opnam op cassette.
Op de Televisie trad Norbert meestal op begeleid door zijn eigen band (orkest). Wat erg uitzonderlijk was en op een dag sprak Frans Bay Norbert aan : "Wil je ons niet en hoe dikwijls moet dat gordijn nog voor mijn neus dichtschuiven als jij optreedt?". Norbert vond dat Francis gelijk had en bij zijn volgende TV-optreden werd hij dan ook begeleid door het TV-Orkest van de Vlaamse Televisie o.l.v. Francis Bay (een uistekende big band). En zo was de TV- primeur van "Liedje voor Mary-Ann" tijdens een grote show van de Belgische VRT-televisie.,
Tot grote verbazing van Francis Bay zei Norbert dat (sinds zijn eerste orkestleiders, Jean en Eddy, andere engagementen hadden), hij de arrangementen zelf schreef voor zijn orkest. Francis twijfelde eraan als Norbert in staat was ook voor zo'n groot orkest de arrangementen te schrijven. Dat was niet meteen gebruikelijk voor een Vlaamse zanger... Hij liet dan ook Norbert de arrangementen eerst ter controle naar hem opsturan en stuurde ze dan na repetitie met zijn orkest, terug naar Norbert. Met enkele welgekomen aanwijzingen. Zo vond hij bijvoorbeeld scores voor de trombones maar niks (Francis was zelf trombonist geweest, o.m. bij het Nederlandse "The Ramblers"). Dus trok Norbert drie avonden naar de Landbouwstraat in Mechelen waar Francis hem toonde hoe het beter kon. Maar dat is weer reen ander verhaal.
Pas na de eerste uitvoering op TV werd Norbert opgebeld door Marc Swido (schuilnaam voor de talentvolle dichter Marcel Leemans) die hem vertelde dat hij die tekst had geschreven... Norbert had een sfeervolle bewerking van tekst en muziek geschreven (met ondermeer die klankrijke dwarsfluiten).

Foto boven : de omslag waarin Francis Bay de arrangementen terug stuurde naar Norbert.
Foto hieronder rechts : Norbert met het orkest maar niet tijdens de uitvoering van "Mary-Ann" want toen speelde hij steeds mee op gitaar.

HET VERHAAL VAN WILL TURA, NORBERT EN...
MARY-ANNN


Na dit optreden kreeg Norbert niet alleen een telefoontje van Marc Swido maar ook van Jean Kluger (de uitgever van alle Tura-songs). Kluger vond het een origineel liedje maar er ontbrak volgens hem een bijblijvend refrein aan. Enkele dagen later maakten Norbert en Will (na hun optredens een rendez-vous in het Gentse restaurant "Bij Leentje" (waar ze wel meer samen kwamen) en staken de koppen bij elkaar (zie foto bovenrechts) en daar werd het refrein "Mary-, Mary-Ann, enz) geboren.
Hieronder de gitaarscore van het oorspronkelijk arrangemnt dat Norbert schreef voor de band van Francis Bay. Bezoekers die gitaar spelen kunnen er zeker wat mee..

"Liedje voor Mary-Ann" werd in het totaal liefst vijf maal op single uitgebracht. En ontelbare malen op LP's en CD's. De eerste maal op de Norbert PHILIPS LP "Liedjes uit de Norbert Show". Het groeide voor voor Norbert uit tot een "hit voor het leven". Op een foto hierboven helemaal links de uitgave uit  1974 tijdens de Radio Mi Amigo periode. Sylvain Tack had, mits een forse vergoeding, de toelating gekregen om het opnieuw uit te brengen. Hij bracht het uit op het prestigieuze mark "Vogue" en niet op het zijn eigen "Start" label. Het werd "Mi Amigo's Lieveling" en werd dit maal ook in Nederland verdeeld. Daar PHILIPS Sylvain wel de toelating tot heropenemen gaf maar niet de originele band ter beschikking stelde, werd het nummer in 1974 heropgenomen in de Start Studio's en was de opnameleiding in handen van Norbert en Gnome-producer Eddy Govert (vroeger nog orkestleider bij Norberts Hey Toppers). Bovendien mocht er van PHLIPS geen foto van Norbert op de hoes.......

IN MARY-ANN's DROOM
Tot hij een tiental jaar geleden besloot dat hij lang genoeg in de schijnwerpers had gestaan, en achter de schermen ging werken, kon Norbert onmogelijk optreden zonder ook zijn "Liedje voor Mary-Ann" te moeten zingen. Zelfs nu ontsnapt hij niet aan de vraag bij een privé party of feest.
Omdat hij ondertussen, net als de jonge man in het liedje, zo'n 45 jaar ouder is geworden schreef hij daarom een "sequel".  Een vervolg van het verhaal in de zelfde sfeer : de jongen is een volwassen man geworden, geslaagd zakenman met vrouw en kinderen. En toch...
Als hij aan zee is denkt hij vol nostalgie eens terug aan Mary-Ann.

TERUG NAAR DE VORIGE WEBPAGINA ?
SURF OOK EENS NAAR HET NORBERT WEB :::
Showbizzwebmenu    
copyright  ©   euromediArts   |  alle rechten voorbehouden   |  redactie : Carolien van der Weerd, Jean Brits en Marc De Vlierger
origineel verantwoordelijk voor tekst, webdesign en grafiek : Marianne Dupont en Jos Verlinde
Gedeeltelijke of gehele overname van teksten en/of grafiek slechts na schriftelijke toelating
Vragen, suggesties, medewerking aan het Show Web : 
stuur een e-mail naar de redactie