|
|
DE TIJD VAN TOEN EN LATER EN HET LEVENSVERHAAL VAN... |
|
 |
De "Große Freiheit" (Duits voor 'grote vrijheid') is een straat
die de wereldberoemde Reeperbahn in Hamburg aan de Noord
zijde doorkruist en gelegen is in St. Pauli kwartier. Eind
de jaren vijftig was er de "Lido", dit was een gezellige
zaal met optredens van traditionele orkesten (zie foto
boven). |
 |
Het was ook een favoriete pleisterplaats van muzikanten en op
de foto boven kan men de internationaal bekende orkestleider
Eddy De Latte zien (derde van links) maar ook de zanger
van de band Jack Terlin (uiterst rechts) met naast hem zijn
vrouw (tweede van rechts) en Albane derde van rechts) de
zangeres van het orkest. Op de foto onder helemaal links
nogmaals Eddie De Latte met rechts van hem Albane. |
 |
De bar heet nog steeds de "Kaiserkeller" (zie foto onder) en
maakt deel uit van het ontspanningscentrum "Große Freiheit
36", met onder meer de "Galerie 36" voor concertoptredens van
internationaal bekende bands.
|
 |
Het was in de "Kaiserkeller" dat de successtory van The
Beatles begon. En de foto's onder krijgen de bezoekers van
ons Showbizzweb er helemaal gratis bij : The Beatles zoals ze
in 1960-62 in Hamburg in de "Kaiserkeller" optraden en de
affiches waarop ze als "supporting act" werden
aangekondigd...
|
 |
|
 |
|
|
EEN GROOT TALENT GING VERLOREN... |
|
Een dynamische zangeres die véél te vroeg uit de showbizz
verdween. Het jeugdblad Joepie noemde haar toen een
"gelegen-heidszangeresje"...
|
Dot was echt discriminerend want een "gelegenheids-
zangeresje" met dit talent was wel erg uitzonderlijk !
Haar ouders hadden een "Mercedes"-garage en zo kwam ze in
contact met Will Tura. Ze kon hem overtuigen van haar
zangkwaliteiten en hij bracht haar in contact met zijn
producer Jean Kluger.
Ze kreeg er promt een platencontract. In 1969 kwam dan
haar eerste plaatje "Achter de gordijntjes". Het duurde twee
jaar tot de tweede plaatopname kwam "Als je heengaat".Ze
zocht het daarna in het engelstalig repertoire en de singles
: "Nobody" en "Call me" waren in 1973 een eerste stap in die
richting, waarna "Come back" in hetzelfde jaar volgde. Ze
werd eindelijk opgemerkt door de BRT en mocht optreden met
het radiodansorkest, alwaar ze de kans kreeg ook eigen
composities naar voor te brengen. Via de manager van Demis
Roussos mocht ze met diens orkest in 1977 te Parijs het
nummer "Moi je ne suis pas une poupée" opnemen. Dat ze géén
"poppetje" was ondervonden haar toenmalige platenbazen toen
ze promt haar contract stopzette en het zingen liet voor wat
het was. Bij Sobelair werd ze toen air-hostess. Toch wist
een producer haar nog te overtuigen een plaatje te maken,
onder de naam Sylvia Gold kwam in 1979 "Dance me trough the
night" uit. Ook producer Roland Verlooven merkte haar op en
bracht een |
duet uit met ene Jason.Als Jason & Joan kwam "All I need"op
single uit in 1980. Ze werd te Brussel geboren als Liliane
Verheyen op 5 juli 1952 en woonde o.m. in de gemeente Haren.
Ze verdween zoals ze gekomen was uit het niets. Een talent
dat verloren ging en eens te meer een gemiste kans op
internationaal succes .Ondertussen hebben we met enige
tussenkomst van radio 2 Nelly Jane teruggevonden, waarvoor
dank aan Peter Verhulst.
|
Foto links Jean Brits en zijn vrouwtje op bezoek bij Nelly
Jane. Foto bo-ven Nelly met hondje. |
|
CINDY (NELSON)
VAN VLAAMSE VEDETTE TOT VEELZIJDIGE ZANGERES |
|
Cindy werd geboren als Gonda De Brucker te Aalst op 26
februari 1957. Ze nam deel aan diverse zangwedstrijden
samen met een vriendin als “De Gonda’s”. Op één van deze
organisaties werd ze opgemerkt door de producer van het
net gestartte platenlabel “BASF”, Romain De Smet. Eind
1972, ze was toen 15 jaar kwam een eerste single uit.
Met “Scoubi-doubi-dam-dam” haalde ze al een TV-optreden
binnen in het programma “Singe Sange Jo”, gepresenteerd
door Jo met de Banjo”. Het was het prille begin van haar
grote doorbraak die volgde met het lied “Hasta la vista
mañana” dat goed was voor plaats 2 in de Vlaamse Top 10.
Met de volgende plaatjes haalde ze wekenlang de eerste
plaats in deze hitlijst, zoals : “Ik ben zo verliefd” (7
weken op 1) , “De volgende dans” (6 we- ken op 1), “Een
avontuurtje” (2 weken op 1), “Sweet- heart, my darling”
(10 weken op 1), “A la bonne heure” (7 weken op 1),
“Alleen” (2 weken op 1) en “Weet je nog wel” ( 7 weken
op 1).
|
De jaren 1974 tot 1976 waren dé topjaren voor Cindy, die
meteen de naam van “Prinses van het Vlaamse lied”
meekreeg.
Tijdens een opnamesessie in de studio bij Marc Aryan
kwam ze in contact met de Amerikaanse manager Nat
Kipner. Deze introduceerde haar op zijn beurt bij Bill
Sammeth, toenmalig manager van Cher en KC and the
Sunshine Band. Hierdoor kwam ze in een internationaal
circuit terecht waardoor ze optrad in voorprogramma’s
van gekende sterren in Las Vegas, met het BBC – orkest
in Londen en ook in de Brusselse Jazz Club alwaar ze
overal succes oogstte. Tijdens deze periode werd haar
naam aangevuld als Cindy Nelson. Begin jaren tachtig
scoorde ze nog hits met “Move me” en “Chemistry”,
waarmee ze telkens in de eerste 10 kwam van de BRT Top
30. In 1983 werd ze 2e met de BRT – ploeg in de Knokke –
Cup na Zweden.
|
Met de introductie van de commerciële TV in Vlaanderen,
met VTM, bracht Cindy Nelson nog een Vlaamse plaat uit
in 1990 met als titel “Vanavond breek ik uit”.
Onder de naam “Laura D” kwamen er in 1992 nog twee
dansplaten uit, met als titels “Be allright” en “Please
don’t go”.
Vanaf 1999 , na 3 jaar India , koos ze om het wat
rustiger aan te doen en koos ze voor een eigen
showformule in de Benelux waarin ze géén enkel genre
schuwt, zelfs jazz en salsa tot de populaire hits van de
jaren 50 tot en met 1980. Cindy Nelson een zangeres met
een goed gevulde en succesrijke zangloopbaan.
De foto links is ons toegestuurd door een zeer trouwe
fan.
|
|
MICHA MARAH : VAN MIDDENVELDER TOT MANAGER... |
|
Micha Marah was een succesvolle zangeres, niet meeteen de top
maar in het... middenveld. En ze promoveerde tot makelaar
toen ze met het Benelux Theater zelf ma- nager van vedetten
werd. Hier volgen de grote lijnen van haar succesrijke zang-
loopbaan. Als Alda Leppens werd ze op 26 september 1953 te
Turnhout geboren. Haar eerste stappen als zangeres zette ze
in 1967 met een plaatselijk groepje, The Rimi’s. Het was in
1968 dat commandant Karel Van Herck (zie foto onder lins)
zich over haar ontfermde. Die had toen ook al Marc Dex en
Juul Kabas onder zijn hoede. Door haar deelname aan
“Canzonissima 1971 “ kwam ineens de nationale bekendheid, ze
had drie liedjes in de finale gezongen. Eén daarvan was
“Tamboerke” waardoor ze meteen het majorette-etiket
meekreeg. Door voor sexy fotoreportages te poseren wilde ze
later van dit kostschoolmeisjes imago van af (zie foto onder
rechts)... |
VAN MAJORETTE TOT SOULDIVA......... |
Met het Arcade" label deed ze ook in 1971 mee aan de “Knokke Cup”. Manager René
Ingelberts nam haar in zijn Antwerpse ploeg voor “Hit ‘72”, samen met Samantha,
Norma Hendy, Bobby Ranger en Peter West. Ze wonnen er de eerste prijs (zie foto
op de Show Web pagina :
Vlaamse artiesten ontmoeten elkaar). In 1974 won ze met
de Belgische vertegenwoordiging de “Coupe d’Europe Musical” een liedjesfestival
dat plaatsvond in het Oostenrijkse Villach. Ook Ann Michel en Connie Neefs
maakten deel uit van de Belgische ploeg (ook hiervan foto bij :
Vlaamse artiesten ontmoeten elkaar) Ondertussen maakte
Micha regelmatig plaatopnamen waarvan sommige liedjes toch wel hits werden in
die periode. Een “andere” Micha dook op in “Eurosong 1975”, een krullenkopje en
hippe kleren gaven haar meteen een eigen persoonlijkheid en présence. De BRT
koos haar in 1979 als onze vertegenwoordiging voor het Eurovisiesongfestival. Er
was heel wat heisa rond de keuze van het liedje dat Micha zou brengen en dat
resulteerde in een slecht resultaat, ze werd gedeeld laatste in Jeruzalem. Het
zou haar de volgende jaren zuur opbreken. Ze wist niet goed meer welke richting
ze uit wou als zangeres. De radio had haar echter ontdekt als presentatrice,
reeds in 1976 haalde Bert Van Hoorde haar voor de microfoon in “Kustsidestory”.
Omroep Antwerpen ’s icoon Jos Baudewijn was haar producer voor uitzendingen als
: “Piekuur” (van 1976 tot 1979), “Meer muziek” (van 1980 tot 1982) en
“Hadiemicha” (van 1983 tot 1988). In 1993 bracht ze samen met Ro Burms “Kwistig
met muziek” voor Omroep West-Vlaanderen tot in 1998. Ze presenteerde voor BRT
-TV samen met Marijn De Valck het programma “Stad op stelten”. Haar
veelzijdigheid kwam haar goed van pas in tal van andere activiteiten. Ze had
o.m. een tijdje een rubriek in het weekblad Story. Ze was ook coach van de
Antwerpse ploeg voor
|
de Baccarabeker in 1981. Samen met haar toenmalige
echtgenoot, Guy Beyers namen ze het artiesten- en
managementbureau Benelux Theater over van de
legendarische Robert Bylois, die er een punt achter
zette. In 2001 opende ze in Antwerpen op
de Markt de |
ZIerse pub "The Du- bliner". Dit was een gevolg van de
omme-zwaai in haar zang- loopbaan. Ze barcht in 1994 een cd
uit met vertalingen van Ierse liedjes. Ze had toen Isy
McCormack in Dublin ontmoet, hij werd haar vriend tot in
2008 en dit bracht een héél andere Micha.
|
Begin 2006 werd het trio "The Souldivaz" geboren. Samen met
Sandra Kim en Alana Dante (echter vervan- gen in 2007 door
Alfi
|
Oubaibra). Zij brachten samen met Micha vol vuur echte
soulklasiekers, waarvan “Dancing in "The Street"
hun eerste single werd. Een artieste met een ge-
vulde carrière en een dame met allure.
|
|
KENNISMAKING MET GERARD VEKEMAN... |
|
 |
In Moortsele geboren op 29 september 1933 is hij een
artistieke duizendpoot als troubadoer, kunstschilder en
dichter.
Het begon rond zijn achttiende levensjaar toen hij
deelnam aan een reeks zangwedstrijden bij het toenmalige
N.I.R. (nu VRT). Hij werd er tweemaal laureaat en
eenmaal finalist. Hierdoor gesteund bracht hij in 1960
een eerste plaatje uit onder de naam Georgie Guy met als
titel :”Zwarte Manuella”.
Het artistieke gevoel bleef hem bij na zijn studies en
werk. Hij schreef diverse kleinkunst en volksliederen,
maakte gedichten en schilderde. Ter gelegenheid van het
overheidsinitiatief “Het jaar van het dorp” in 1978 werd
er van Gerard een langspeelplaat uitgebracht met
allemaal liedjes in zijn streektaal. Met de liedjes
“Ikke met de rikke” en “Zijt ge ook zo zot van
mij”haalde hij zelfs de Vlaamse Top 10.
Zijn schilderwerken kan men zien in zijn atelier “t
Muziekpalet” te Moortsele.
Zijn discografie omvat een zestal singles, drie
langspeelplaten en drie CD’s.
In 2006 werd hij door de gemeente Oosterzele gehuldigd
voor zijn ganse oeuvre.
|
|
|
|
...JACK TERLIN |
|
 |
Van onze Show Web bezoekster, Carine Verberkt
ontvingen we het verhaal van haar vader Jack Ter-
lin. Uit sympathie geven we graag haar verhaal
integraal weer, als hulde aan haar vader.
|
In memoriam Jack Terlin (11/3/1931 - 3/8/2011) Mijn
vader werd geboren te Gent op 11 maart 1931 als
Jacques VERBERKT. Als jonge kerel werkte hij bij de
Post. Hij moest per fiets de dringende en
aangetekende zendingen afleveren in wat men toen het
mil- joenenkwartier noemde van Gent, dat waren de
straten waar de villa’s ston- den van de rijkere
burgerij. Het verhaal wil dat het daar is dat Eddie
De Latte hem in de jaren 1956-1957 voor het eerst
hoorde zingen. Eddie De Latte was toen een
orkestleider die werkte met zanger Merino Costa.
Toen die het orkest verliet nam Eddie De Latte mijn
vader aan als nieuwe leadzanger. In die functie had
hij een artiestennaam nodig en dat werd Jack TERLIN.
De reden was dat ze allen samen heel dikwijls in het
hotel Teirlinck zaten op het Gentse stationsplein.
Maurice Teirlinck werd zijn artistieke peter. De
vrouw van Eddie De Latte was leadzangeres. Haar
artiestennaam was Albane. In 1958 maakten ze samen
furore op de we- reldtentoonstelling Expo 1958. Ze
traden ook heel dikwijls op in het Brusselse Lido en
de Ancienne Belgique. Tijdens de zomer gaven ze
shows in Blankenberge, onder andere met Cha- rel
Janssens en Co Flower. In 1959 maakte mijn vader ook
deel uit van de Belgische ploeg van de
1ste Knokkecup. België werd toen vertegen-
woordigd door Louis Neefs, Jack Terlin, Philippe
Mayeux, Eddie Pauly en Lily Vincent. De jaren daarna
toerde hij met het orkest Eddie De Latte rond in
Duitsland(Hamburg),Zwitserland (Bern) Noord
Frankrijk (Saint Amand Les Eaux), Italië (San Remo).
In 1961 waren ze ook te gast bij de familie Agnelli
(Fiat-fabrieken) om op te treden op de jaarbeurs te
Turijn Expo 1961 Hij heeft nooit zelf muziek
geschreven en de enige plaat die hij ooit opnam was
Maria en Tonight (label Decca), beide waren liedjes
uit de musical West Side Story. In 1962-1963 speelde
er een Nederlandstalige versie van My fair Lady in
de Billiard Palace te Antwerpen. Denise De Weerdt
speelde de rol van Eliza Doolittle en Alex Van Royen
was Professor Higgins. Bob Benny en mijn vader, Jack
Terlin waren de maten (drinkebroers) van Alfred
Doolittle, gespeeld door Johan Kaart. Mijn vader had
een tenorstem. Zijn groot voor- beeld was Mario
Lanza. Hij kreeg meerdere keren een aanbod om
opera/operette te zingen maar ging hier nooit op in.
1975-1976 speelde hij nog een kleine rol als barman
in de film Rue Haute (realisatie André Ernotte) met
Annie Cordy en Mort Shuman. Hij speelde ook de rol
van de vader (Claes) in de operette Thyl Ulenspiegel
(frans- talig). Later zong hij nog soms met het
orkest van Bobby Setter, maar niet meer op
regelmatige basis. In de jaren 80 heeft hij de
muziekwereld vaarwel gezegd. Hij was zwaar diabeet,
had prostaatkanker, heeft 5 hartoverbrug- gingen
gehad en longoedeem. Hij is op 3 augustus 2011
overleden in het Sint Pietersziekenhuis te Brussel.
(Opgemaakt door Carine Verberkt, 3140
Keerbergen)
|
 |
Boven een foto met handtekening en met een opdracht
van Jack aan zijn vrouw van wie hij toen al
gescheiden was. Op de foto onder de platen hoes van
een single door Ronnex uitgebracht op het populaire
en erg goedkope merk : "Teeny".... |
 |
|
 |
|
Hij is zonder tw!ijfel een van de
sympathiekste Vlaamse vedetten. Als zanger
van het popgroepje "The Criminals" werd hij
in 1970 ontdekt door Sylva Tack. Een
overwerkte eigenaar van een groeiende en
bloeiende wafel- fabriek uin Buizingen
(Brabant / België) Op doktersbevel moest hij
wat ontspanning zoeken want hij dreigde
compleet overwerkt te raken. Pater Pax die
instond voor de jeugdwerking op de parochie
bracht hem in contact met het popgroepje.
Sylvain werd meteen de manager, vooral van
zanger Paul Severs, en was van plan om ook
die vrijetijds activiteit meteen
professioneel aan te pakken. Zo komt het dat
voor Paul Severs door de lui die ook de
publiciteit van Tack's firma verzorgden,
gezorgd voor een logo voor de zanger (zie
boven). Erg onge- bruikelijk in die tijd.
Paul Severs is ook te vinden op :
Vlaamse vedetten van A tot ZZ
|
 |
Het euromediArts Show Web plant een van de
"Specials" te wijden aan Paul Severs. Het
verhaal van Sylvain Tack en Paul Severs begon
met de Tura producer Jean Kluger en twee
medewerkes van Norbert's productiebedrijf. In
te- genstelling to velen danken be- gon Tack
niet meet een met zijn "Start" platenfirma, maar
met "Gnome Recors" ("dwerg platen" (zie de
afbeelding onder)een leuke verwijzing naar het
klein- schalige begin. "Gnome" werd laetr de
uitgeverij van Tack waarvan de leiding gebruik
maak- te om werledreisjes op de kosten van tack
te maken. Maar dat is weer een ander verhaal!
|
 |
|
LIZ LARSSEN |
|
 |
Toen wij haar leerden kennen stond ze echt
nog aan het prille begin van haar loopbaan.
We waren toen beiden lid van de beheerraad
van het Fonds voor Individuele Hulp aan
Gehandicapten , kortweg F.I.H.G. vzw
genoemd. Liz zong toen al in diverse lokale
groepen, maar moest van haar ouders eerst
haar studies vervolledigen.
In samenwerking met musicus Paul
Vermeulen bracht ze in september 2003 haar
eerste CD op de markt met een verzameling
van jazzy evergreens en als titel: "Mad
about music". Heden ten dage is Liz gestopt
met optreden en wijdt ze zich volop aan haar
familie en kleinkinderen als "coole"
grandma, een rol die ze perfect vervult.
Om in haar levensonderhoud te voorzien
had Liz een eigen restaurant geopend, maar
muziek combineren met een eigen horeca zaak
is onbegonnen werk. Toch bleef Liz het
proberen en op muzikaal vlak verraste ze
iedereen in 1984 met het winnen van de
"Personality - prijs" op het Baccarafestival
te Middelkerke, waar ze met de Oostvlaamse
ploeg derde eindigde. Ook haar eerste
plaatopnamen dateren uit 1984 met o.m. de
singles : "Amor" en "Romeo" en ook "Blue
bayou".
Het eerste opmerkelijke feit in haar
zangcarrière kwam in 1973 toen ze meezong in
de finale van het Festival van het
Scheldelied. Uiteindelijk koos Liz in 1987
volop voor de muziek en ging ze samenwerken
met John Terra als componist en producer.
Enkele singles die uit deze samenwerking
voortvloeiden waren : "Sterren aan de
hemel"en "Neonlichten"..
Maar Liz bleek méér een straffe podiumdame
te zijn dan zomaar een hitzangeres. Ook als
presentatrice wist ze zich succesvol te
profileren. Ze presenteerde op een
honderdtal vrije radio's het programma
"Studio Live" dat 's zondags opgenomen werd
op de Mechelse volksmarkt, samen met
presentator Marco Reynders. Ondertussen
bouwde Liz een reuzegroot repertoire op in
alle soorten muziekstijlen van soul over
chanson, folk, disco, easy-listening en
jazz.
In samenwerking met musicus Paul Vermeulen
bracht ze in september 2003 haar eerste CD
op de markt met een verzameling van jazzy
evergreens en als titel: "Mad about music".
Heden ten dage is Liz gestopt met optreden
en wijdt ze zich volop aan haar familie en
kleinkinderen als "coole" grandma, een rol
die ze perfect vervult.
|
 |
|
|
|
|