|
|
|
 |
EXCLUSIEF : het verhaal van "PAS OP VOOR DE VERF"... |
|
|
|
|
Norbert en PAS OP VOOR VERF |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OVERZICHT VAN
DE MEER DAN
100 PAGINA'S
VAN HET SHOW WEB
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De opnames gebeurden met een doodgewone VHS recorder die
naast de geluidsinstallatie was opgesteld en waarmee de
technicus nu en dan eens eigenaardige bewegingen maakte.
De geluidsinstallatie en strobolichten waren in handen
van technici van het Hey Center. De toneelbelichting was
opgesteld en bediend door de mensen van de plaatselijke
toneelvereniging. En die was natuurlijk helemaal niet te
vergelijken met verbazend professionele belichting bij
de vroegere Norbert Shows...
De digitale montage van die onscherpe beelden van
een tot op de draad versleten videofilm was dan ook
aartsmoeilijk.
|
|
|
|
|
|
|
HET ONTSTAAN VAN EEN
TOPHIT :
PAS OP VOOR DE VERF en de
IJzertoren...
In 1969 traden Norbert, zijn Hey-Meisjes en Hey-Band
op in de Boterhalle te Diks- muide. Om de drukte te
vermijden, kwam hij slechts kort voor zijn optreden in
de zaal. De Hey-Meisjes waren dan al lang ter plaatse en
de Hey-Band speelde al voor het dansende publiek. Toch
was hij in de late namiddag al in Diksmuide aangekomen.
In zijn wagen tokkelde hij wat gitaar en parkeerde ver
weg van de drukte langs de IJzer. Aan de overkant van de
rivier was er wél publiek dat de IJzertoren kwam
bezoeken. En toen dacht Norbert opeens : "Moesten ze mij
hier nu zien zetten, ik was onmid- dellijk als Vlaams
nationalist gedoodverfd. In die tijd had iedereen een
kleur : blauw (liberaal), geel (Katholiek) of rood
(socialistisch). Hij kreeg het idee om een soort
protestliedje te schrijven tegen die verzuiling en
dacht daarbij aan het op bouw- werven, veel
geziene bordje "Pas op voor de verf"... |
|
|
|
|
|
|
THE SHOW, THE
SOUL AND THE TV.... |
|
|
 |
Bovenstaande foto (voor eenmaal zonder flits) genomen
tijdens een opvoering van "Pas op voor de verf" in de
NorberTheatershow, geeft toch een klein beeld van wat de
showversie van het nummer geweest is : een festijn van
kleuren en licht. En in de "middlepart" van het song een
snoeiharde drumsolo waar de meisjes op dansten onder de
verbazingwekkende belichting van de toen voor het eerst
gebruikte stereo strobo-effect-lichten. |
Definitieve opname van "Pas op voor de verf" gebeurde in
de studio "Madeleine", zowat de huisstudio van de
Kluger's. De studio had een unieke sfeer, uitstekende
technici, maar helaas kon niet hetzelfde ge-zegd worden
van de opnameap- paratuur... Daar er in dezelfde op-
namessesie ook "Liejde voor Mary-Ann" zou worden
opgenomen, was
|
naast Paul Moens van "Phlips" ook Jean Kluger aanwezig.
De studiomuzikanten waren door Jean Kluger
gecontracteerd en waren voornamelijk mu- zikanten van de
JJ Band van Jess and James (- Antonio 'Jess' en Fernando
'James' Lameirinhas), die toen kort ervoor een paar
hits, zoals "Move, hadden gescoord. Na deze hits was er
onenigheid ontstaan tussen hen hun band die muziek
wilden maken in de stijl van Amerikaanse groep
"Chicago". Terwijl Jess en James verder soul muziek
wensten te maken en een nieuwe band vormden rond Scoot
Bradford (die later met Anneke Soetaert zou trouwen).
Later waren zij ook betrokken bij opnames van o.o. Jimmy
Frey. Bij de band speelden heel wat topmuzikanten
zoals Leslie Kent (gitaar), Yvan de Souter (bas),
Francis Goya (Francis Weijer – gitaar en later bekend
onder pseudoniem Francis Goya), Bruno Castelluci of
Garcia Morales (drums), Douglas Lucas (trompet -
Chicago) en Ralph Benatar (sax - fluit), Mike Lovell
(trombone). Aangevuld met Nico Gomez en enkele leden van
Norberts Band zoals James (hammond). Meer hierover inde
kolom rechts.
|
 |
EEN WARE HYPE
Norbert en zijn Hey Meisjes brachten "Pas op voor de
verf" voor het eerst in een live show op de BRT
televisie. Het dansje, waar de meisjes met
schilderkledij -borstel en -verfpot, de toen populaire
bewegingen van de go-go-meisjes nabootsten, maakte
furore. De plaat kwam net voor de grote zomervakantie op
de markt en de scholen waar op het eindejaars
schoolfeestje dit dansje werd nagebootst zijn eenvoudig
weg niet te tellen. |
De grootste attractie van het Norbert Hey Center (feest-
zaal discotheek) was wel dat Norbert er regelmatig zelf
een show gaf. Uiteraard met de Hey Meisjes, zijn Hey-
balletgroep en orkest. Natuurlijk stond "Pasop voor de
verf" regelmatig op het programma. De rollen werden
echter omgekeerd : de jongens beelden de schilders uit
terwijl de meisjes dansnten op de beat. Spijtig dat de
foto hiernaast links met flits is genomen. Zo gingen de
strobo-licht-effecten helaas totaal verloren. |
|
 |
"Pas op voor de verf" verscheen slechts 1 maal op 45t
single, wat feitelijk normaal is. De originele single
uit 1969 is dan ook een collectors item geworden. Het
nummer was uiter- aard ook te vinden op "Liedjes uit de
Norbert Show" met alle populairste nummers uit die show.
De tweede LP "Liedjes u!it de Norbert Show" was in
voorbereiding toen de ziekte van Norbert de opnames
onmogelijk maakte. |
|
|
|
WITH A LITTLE HELP
FROM HIS FRIENDS
|
|
 |
"Liedje voor Mary-Ann" werd uitge- geven door "World
Music" en het was dan ook normaal dat Leo Caerts het
arrangement schreef. Norbert vroeg hem dat ook te
doen voor "Pas op voor de verf", alhoe- wel dit een
uitgave was van "Pri- mavera". Bij Leo thuis werd de
cassette (met de zaalversie die Norbert met zijn
orkest van de nummers bracht) beluisterd en be-
slist hoe het arrangement voor de plaatopname moest
klinken. Leo was niet aanwezig bij de opnames. |
 |
Jan Theys verzorgde niet alleen de public relations voor
"World Music" maar was ook de presentator ven de TV Show
waar Norbert voor het eerst "Pas op voor de verf" zong.
En Jan had voor de aankondiging een ouder kostuum
aangetrokken waar op de rug een grote witte verfstreek
was geschilderd. Toen de Hey Meisjes met die typische
schildersbewegingen in beeld kwa- men, was er eentje die
toevallig de rug van Jan Theys rmet haar bor- stel
raakte. Toen hij zich om- draaide om van het toneel af
te stappen, werd er hard gelachen, want de toeschouwers
zagen toen pas de verf op de achterzijde van zijn chique
kostuum... |
 |
Frans, de saxofonist van Norberts band was een echte
jazz- en soul- freak. Toen James (de eerste zwar- te
muzikant in een Vlaams bege- leidingsorkest) de
groep vervoegde was hij in zijn nopjes. Frans zei :
"Als James zijn handen op het klavier laat vallen
spat de soul in het rond"... |
 |
Er bij gehaald voor de opname van "Liedje voor
Mary-Ann" zorgde Ni- co Gomez (vader van Raymond van
het Groenwoud) en zijn latin percussion toch ook
voor heel wat ritme in "Pas op voor de verf".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wie de video "Pas op voor de verf" wil bekijken moet op de
kleine afbeelding hierboven rechts onderaan klikken !
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|