lola
 BIO'S / VERHALEN / FOTO'S / EN WAT JE NOG NIET WIST VAN...

klik op de
knoppen
hierboven voor
DE NATONALE
VERHALEN

Lees ook de :
INTERNATIONALE
VERHALEN

KLIK HIERBOVEN
 
 
OVERZICHT VAN
DE MEER DAN
100 PAGINA'S
VAN HET SHOW WEB

Een van de weinige Vlaamse popnummers die in het ge- heugen is blijven hangen : "Seven Horses in The Sky" van The Pebbles.
De popgroep  uit Antwerpen wordt dan ook op elke sixties party op TV uitgenodigd om hun zeven paarden nog eens te laten draven...

Onze medewerker Jean Brits, zelf een Antwerpenaar, die enkele voormalige leden van de groep persoonlijk kent, was dan ook de ideale persoon om het verhaal van The Pebbles te vertellen : van het prille begin tot de succesjaren.

HET PRILLE BEGIN...

In het begin van de jaren zestig waren popgroepen (net als The Beatles") nog heel netjes gekleed. De kostuumpjes van The Pebbles, op maat gemaakt, zoals te zien op de eerste foto’szoals hieronder rechts, hadden ze gewonnen in een muziekwedstrijd bij Al Verlane.
Ze komen dank zij een gelukkig toeval in 1965 in contact met Norman Petty, producer die o.m. met Buddy Holly gewerkt had. Hij vond een naamsverandering gepast en...The Peb- bles waren geboren.
Bij platenmaatschappij CBS werden de eerste singles uitgebracht in datzelfde jaar, titels waren o.m.: Let’s say goodbye” en “It’s alright with me now”.

Vanaf 1967 begon hun carrière stilaan een hogere vlucht te nemen, Louis de Vries, ontfermde zich als manager over de groep, bezorgde hen een platencontract en een veel hipper imago (zie foto boven links) bij Barclay in Parijs. Hun tweede single bij Barclay werd “Get around” en deze song werd echt goed gedraaid op Radio Veronica., meteen een eerste platensucces.

DE START VAN DE SUCCESJAREN...

De volgende opname werd meteen hun grootste hit: “Seven horses in the sky”, voor sommigen het beste Belgische popnummer, dat misschien enkel concurrentie krijgt van “Daydream” van The Wallace Collection. Dit platensucces bracht hen in het voorprogramma van Jimi Hendrix in de Parijse Olympia., alwaar The Rolling Stones hen vanop de eerste rij aan het werk zagen. Hun nummer “Incredible George” werd sterk gesmaakt door George Harrison van The Beatles die hen hiervoor een felicitatietelegram stuurde. Dankzij een tournee door Spanje werd de volgende plaat “Mackintosh” aldaar een groot succes.
Hun eerste langspeelplaat , gewoon “The Pebbles” getiteld bracht in 1969 niet het verwachte succes, waarop een aantal wisselingen in de bezetting volgden. Ze slaagden er echter niet meer in het succes van “Seven horses in the sky” te evenaren en in 1974 werd besloten om als groep te stoppen. In 1980 kwam nog wel een laatste single uit onder de naam The Pebbles met als titel “Figaro”. (tekst : Jean Brits)

HET BEGON IN...

...de jaren zestig, een rokerige zaal achter café De Oude Spiegel in Hoboken, een balorkestje speelt naar best vermogen de hits uit die tijd. Aan één van de tafeltjes zitten twee vrien- den, Miel Gielen en Bob Baelemans, jonge fervente muziekliefhebbers. Ze laten zich ongecensureerd en ietwat kritisch uit over de muzikale kwali- teiten van de jongens op het podium

Een tafeltje verder horen twee andere muziekfanaten de cynische opmer- kingen en komen Mill en Bob vevoegen aan hun tafeltje, het zijn Fred Beek- mans en Louis de Laat en de vier raken snel in een geanimeerd ge- sprek. Van het één komt het ander en ze besluiten met : “Wat dat orkestje kan, kunnen wij ook en waarschijnlijk beter”. Zo gezegd, zo gedaan en enkele we- ken later staan “The Fredstones” (de animatieserie The Flintstones” was toen razend populair) op het podium van Café Breughel, enkele tientallen meters verder dan café De Oude Spiegel.

SHOW MET...

...The Pebbles. Een popgroep die zijn songs wist te verkopen en niet aar-zelde om te experimenteren met on-gewone activiteiten. Zo produceerden ze een single (zie hoes onder) met Micha Marah en verzorgden met haar ook TV-optredens (zie foto boven).

Ze waren toen met vier en poseerden met hun Beatles kapsels fier in een al even historische omgeving. De plaats waar de foto werd genomen hebben we nog niet kunnen achterhalen...

Het is zeldzaam dat een popgroep zoveel talentvolle leden telt. En het is nog zeldzamer dat zij na de spilt van de groep elk hun eigen muzikale weg gaan. Dat is echter het geval geweest toen The Pebbles ophielden te be- staan als groep. Hieronder kan men zien en lezen dat het geen einde maakte aan hun muzikale carrière. En dat leden van de groep in diverse genres toch weer succes boekten.

Toen the Pebbles splitten vormde Luc sa-men met onder meer Pebbles-drummer Mar-cel "Cel" De Cauwer de groep "Shampoo". (zie foto links) Shampoo bracht één LP uit in 1972 met jazzrock-getinte muziek, maar dit was geen commercieel succes. De Nederlandse zusjes Maessen maakten deel uit van de groep evenals Frans Maes, die uit de band van Norbert overkwam nadat deze gestopt was wegens de ziekte. In 1973 bracht Shampoo een single uit, "All of us", met zusjes Maessen. In 1974 verscheen op Barclay een LP en single met de zusjes Maessen onder hun artiestennaam 'Hearts of Soul' en Shampoo, die ondertussen de vaste begeleidingsgroep was geworden  van het Nederlandse zangtrio.

Uit deze combinatie ontstond in 1975 "Dream Express" met Luc en de zusjes Maessen of "Hearts of Soul" en die was meer disco-groep. In 1977 ging ^"Dream Express" naar het Eurovisiesongfestival met "A Million in 1,2,3". Daarmee eindigden ze met 69 punten op de 7e plaats op 18 deelnemers. Na het vertrek van Patricia Maessen uit de groep gingen Luc, Bianca en Stella nog tot 1981 verder onder de groepsnaam "LBS".

Fred en Bob vormden samen met zangeres Sofie het trio “Trinity” vormen. Fred werd als Fred Bekky een succesvol producer en songwriter. En door zijn verschijnen in de jury van de Soundmmix show en andere TV-programma's een BV in Vlaanderen.

De discogroep "Trinity"bestond uit Sofie Verbruggen (beter bekend als Sofie) en de voormalige Pebbles-leden Fred Bekky (Fred Beeckmans), en Bob Bobbot (Bob Baelemans), die de groep hadden opgericht nadat The Pebbles waren opgehouden te bestaan. Hun grootste succes was de single "002345709, That's my number".

DE DROOM VAN...

...iedere zanger : met drie talentvolle en knappe zangeresjes een groep vormen. Dat genoegen had Luc Smets tot hij achter de schermen ging wer- ken als componist van musicals en soundtracks.

 

copyright  ©   euromediArts   |  alle rechten voorbehouden   |   redac tie : Carolien van der Weerd, Jean Brits en Marc De Vlieger  |  origineel verantwoordelijk voor tekst, webdesign en grafiek : Marianne Dupont en Jos Verlinde
Gedeeltelijke of gehele overname van teksten en/of grafiek slechts na schriftelijke toelating
Vragen, suggesties, medewerking aan het Show Web : 
stuur een e-mail naar de redactie